УкрРус

Медіаринок: і вглиб, і вшир

  • Медіаринок: і вглиб, і вшир

Якщо говорити про спільні тенденції на медіаринку – укрупнення корпорацій та перманентну появу нових видань, то Україна знаходиться в тренді. Не далі, як у лютому "Обозреватель" оглядав стан справ у цій царині, але за чотири місяці сталися деякі суттєві зміни, які ми відстежували протягом останнього часу, а цим матеріалом маємо намір підсумувати.

Отож, якщо дотримуватися хронології, новина номер один полягала у продажі телеканалу "Інтер". На початку лютого власник Group DF Дмитро Фірташ реалізував опціон на купівлю U.A. Inter Media Group Валерія Хорошковського. Таким чином, активи Inter Media Group Limited перейшли у власність компаній, які належать Дмитру Фірташу та Сергію Львочкіну. Перший є відомим бізнесменом, власником власником Group DF (Group of Dmitry Firtash), до якого, зокрема, входить "РосУкрЕнерго", другий з 2010 року очолює Адміністрацію Президента.

Наступна купівля-продаж пов`язана з іменами іншої пари крупних медіамагнатів. Мова про Петра Порошенка та Бориса Ложкіна. Депутат Верховної Ради Петро Порошенко у квітні цього року продав свою частку в журналі "Кореспондент", сайті korrespondent.net і радіостанції "Наше радіо" медіагрупі United Media Holding. Власником же UMH є підприємець Борис Ложкін. Ще раніше (у лютому) Ложкін також викупив у Порошенка частку в радіостанціях "Ретро ФМ" і Next.

Що стосується Петра Порошенка, то він залишає за собою наразі "5 канал". А також не виключає, що створюватиме власні медіапроекти, вже, вочевидь, без участі UMH. "Я вважаю, що наша співпраця з UMH була досить плідною. Саме тому планую зосередити свою увагу на новому масштабному медіапроекті", - наводить слова політика і бізнесмена видання "Комерсант-Україна".

Порошенко і UMH співпрацюють з 2007 року - тоді бізнесмен передав в управління медіагрупі радіостанцію "Радіо п'ять" (пізніше перейменовану в "Ретро ФМ"). У 2011 році партнери спільно придбали "Наше радіо" у ірландської медіакомпанії Communicorp, а пізніше KP Media - у засновника компанії Джеда Сандена.

Обидва активи тоді оцінювали в діапазоні 15-20 мільйонів доларів кожен - за підсумками 2011 року холдинг KP Media приніс UMH близько 2 млн доларів, а "Наше радіо" - близько 1,5 мільйона доларів. Партнерами UMH також вважаються Ігор Коломойський і Геннадій Боголюбов, яких називають співвласниками журналу "Фокус" і газети "Комсомольська правда", а також Ігор Суркіс (радіо "Динамо").

Медіахолдинги та медіамагнати

Наступне укрупнення стосується ще одного медіамагната – Ріната Ахметова. Також на початку лютого (цей місяць виявився ключовим для цілого ряду пертурбацій) група СКМ, що належить Ахметову, завершила об'єднання своїх медіаактивів.

Видавництво "Сегодня Мультимедіа" стало частиною "Медіа Група Україна" (до якої входять також телеканали "Україна" та "Футбол"). Стратегічне керівництво "Сьогодні Мультимедіа" тепер здійснює гендиректор Федір Огарков. А відповідальним за редакційну політику газети і сайту "Сегодня" ще у січні став директор по контенту Вадим Денисенко.

Натомість екс-главред "Сегодня" Ігор Гужва, пропрацювавши рік у Москві (там він редагував "Московские новости") повернувся з Білокам`яної у рідні пенати, аби видавати в Україні нову масову газету – "Вести". На сьогодні є загадкою, хто ж виступає фактичним власником видання. Сам Гужва не підтверджує версію про заангажованість у проект "московських" (газпромівських) грошей. Спростовує він і ймовірні зв`язки з Віктором Медвечуком.

В інтерв`ю сайту "Телекритика" Гужва називає себе засновником та видавцем "Вестей", на уточнююче ж питання щодо власників відповідає, що інформація є конфеденційною. Й водночас підкреслює, що у інвесторів газети немає політичних інтересів в Україні. Нагадаємо, що "Вести" виходять і розповсюжуються з травня, видання на сьогодні є безплатним.

Телеканали та їхні власники

Якщо говорити про новинки, то не можна оминути увагою прибульця на ринку ділової преси – щоденну газету "Капітал" з обсягом у 16 шпальт. Повідомляється, що власники нового видання - ті ж, що і у каналу БТБ та газети "Новий погляд". БТБ ж, як відомо, пов'язують з головою Нацбанку України Сергієм Арбузовим.

За ще однією версією, до "Капіталу" причетний Олександр Янукович та російський бізнес. Але офіційних підтверджень щодо власників поки немає. Керує газетою колишній редактор сайту "Комерсант-Україна" Олександр Виноградов, а родзинкою "Капіталу" має стати співпраця з Financial Times, з яким українське видання синхронізуватиме свої випуски та друкуватиме багато перекладених статей, пише "МедіаБізнес" з посиланням на свої джерела.

Втратою останньої чверті року можна вважати закриття каналу MTV Ukraine. З 1 червня канал припинив мовлення в Україні. Inter Media Group вирішила відмовитися від дорогої ліцензії і запустити власний молодіжний канал Zoom, пише "Комерсант - Україна". Причиною такого рішення стало те, що останні роки аудиторія MTV в Україні помітно знижувалася. На думку експертів, причиною тому стала зростаюча популярність Інтернету, який є основним джерелом інформації для молоді.

Вливання інвестицій натомість чекає комунальний канал "Київ". Київрада прийняла рішення "Про внесення змін до статуту комунального підприємства "Телекомпанія "Київ", збільшивши його статутний капітал на 4,3 млн грн. Таким чином, він становить тепер 23 млн грн. Наприкінця травня Київрада, що іще не встигла втратити легітимність, підтримала таку ухвалу 77 голосами "за".

Звісно, що говорячи про ситуацію на медіаринку, не можна не згадати й надзвиайчно дражливий скандал, пов'язаний з каналом TVi. Одначе цей скандал, який всебічно висвітлював "Обозреватель", не має безпосереднього стосунку до тенденцій, про які йшлося на початку. Себто до укрупнення медіаактивів та запуску нових видань. Канал змінив власника, а деталі недавніх ексцесів можна пригадати за цим посиланням.

Ринок преси. Тут і вище - інфографіка Євгена Лешана

Наши блоги