УкрРус

Медіаугода з політичним присмаком

  • Медіаугода з політичним присмаком

2013-й виявився досить багатим на різноманітного роду медіа події. Найбільш помітні та гучні – зміна власників "Інтера", TBi та UMH. Остання компанія де-факто вважалася таким собі флагманом на ринку друкованої преси.

Напевно галасу, який здійнявся навколо продажу UMH Group було б набагато менше, якби не прізвище нового власника медіа-активів. 27-річного Сергія Курченка пов’язують близькі стосунки зі старшим сином чинного Президента – Олександром Януковичем. Такими заголовками "горіли" стрічки новин, як тільки стало відомо про угоду купівлі – продажу, укладену між компаніями ВЕТЭК та UMH Group. І попри те, що син глави держави спростував свою причетність до угоди, політичні пристрасті навколо цієї теми не вщухають.

Коментаторів умовно можна поділити на два табори. До першого належать журналісти, котрі вважають, що попри зміну власника, співробітники мають й надалі працювати в медіа холдингу. В усякому разі до тих пір, поки новий власник не втручатиметься у "святая святих" - редакційну політику. На іншому боці барикад – категоричні у своїх оцінках колеги, які вважають, що журналісти UMH Group мають звільнитися "тут і зараз".

"Сьогодні в Україні бути медіавласником означає бути у тісних стосунках з владою, бути зобов’язаним враховувати її інтереси у своїй діяльності. Такого роду зобов’язання мав і, очевидно, виконував й Борис Ложкін, тепер вже екс-власник UMH. Тому журналістам не треба бути наївними і слід усвідомлювати: коли у журналіста є сумління та щире бажання працювати в інтересах своєї аудиторії, ніякий власник не стане йому перешкодою", - переконаний главред каналу TBi Віталій Портников.

Не збирається залишати займану посаду головний редактор журналу "Кореспондент" (входить до медіа групи UMH) Віталій Сич. "Перебуваючи у відпустці, дізнався, що УМХ придбав Сергій Курченко. Наскільки я знаю, до березня в компанії залишиться нинішнє керівництво і ніяких змін в "Кореспонденті" не буде. У будь-якому випадку при втручанні в редакційну політику ніколи не працював і не планую"¸- написав головред "Кореспондента" на своїй сторінці у Facebook.

Залишиться керувати журналом "Фокус" (також входить до UMH) Яна Мойсеєнкова. "Я знаю, що за моєю спиною редакція, а попереду - непрофільний інвестор. Я не збираюся вчити редакцію поганому, тому що усвідомлюю свою відповідальність і перед наступними поколіннями журналістів і, перш за все, перед своєю совістю. Тільки в крайньому випадку я повернусь до них і скажу, вибачте, хлопці, але далі ви йдете без мене. Мій крайній випадок поки не настав. Я не плачу й не сміюсь, бо поки мені неясно, втрата це чи придбання", - цитує Мойсеєнкову "Телекритика".

З аналогічними за змістом заявами виступили й інші журналісти, які працюють у UMH. З загального, помірковано-спокійного контексту вибивається хіба що заява головного редактора Forbes Володимира Федоріна. "Я переконаний, що покупець переслідує одну з трьох цілей (або всі три відразу): заткнути журналістам рот перед президентськими виборами, відбілити власну репутацію, використовувати видання для вирішення питань, які не мають нічого спільного з медіабізнесом", - заявив пан Федорін. Він має намір залишити видання з 1 жовтня, хоча контракт про співпрацю укладено до грудня.

Не виключає намагання введення "м’якої цензури" у виданнях UMH головред "Телекритики" Наталія Лігачова. "До кінця 2014 року ми матимемо цензуру, але вона буде доволі м’яка, і не надто відрізнятиметься від тої, яка була. Але ж зрозуміло, що кожен менеджер друкованого видання тим чи іншим чином змушений рахуватися з інтересами власника, політичною кон’юнктурою", - зазначила експерт у коментарі ВВС Україна.

Між тим, за словами Бориса Ложкіна, екс-власника UMH, однією з ключових домовленостей з новими власниками є гарантії невтручання останніх у редакційну політику видань, що входять до медіа групи.

"Ми шукаємо прибуткові та перспективні українські медіа-об'єкти. Готові й надалі інвестувати в розвиток ефективних українських ЗМІ. UMH - одне з них. Ми зацікавлені в тому, щоб холдинг став привабливим бізнес-активом", - цитує Сергія Курченка, нового власника цілого макету медіа активів його прес-служба. У компанії ВЕТЭК заявили, що планують інвестувати у розвиток UMH увесь її прибуток та $100 млн. додатково.

В опозиційному таборі заяву Курченка вважають такою, що не відповідає дійсності. Мовляв, медіа пакет був куплений з прицілом на 2015 рік, аби впливові видання, що входять до UMH проводили лояльну до чинної влади редакційну політику.

"Після захоплення каналу ТВі тепер Сім'я взяла під контроль медіа-холдинг. Сергій Курченко, молодий і дуже успішний мільярдер, заявив про плани зміцнювати присутність свого бізнесу у медійній сфері: "Ми шукаємо прибуткові й перспективні українські медіа-об'єкти...". Якщо шукатимуть такими ж темпами, як вони шукають у сфері енергетики, то скоро в Україні інших підприємців взагалі не залишиться (в т.ч. олігархів:) у жодній із сфер. І майбутнього для країни не залишиться", - заявив нардеп від "Батьківщини" Анатолій Гриценко.

Зі своїми побажаннями до Сергія Курченка виступив позафракційний нардеп, власник "5 каналу" Петро Порошенко: "Сподіваюсь, у нових власників вистачить розуміння того, щоб зберегти рівень довіри, який сьогодні існує до брендів, редакторських колективів UMH, зберегти традиції, атмосферу і право журналістів на професію в цих виданнях".

Варто зауважити, що UMH входить до трійки найкрупніших медіа-холдингів України. До портфелю цієї медіа-імперії входить більше як 50 брендів на ринках преси, радіо та Інтернету.

Після придбання Сергієм Курченком UMH, в журналістському середовищі почали лунати заяви про загрозу монополізації українських ЗМІ в одних – владних руках. "Основний загальнонаціональний медіа ринок сьогодні ділять між собою групи Пінчука, Коломойського, Ахметова, Фірташа-Льовочкіна і умовна група під назвою "Сім’я". Усі лояльні до влади (хіба з окремими нюансами). Поки що ще не всі повною мірою проявили свій політичний характер у медіа, так би мовити. Невідомо, як одразу його проявить Курченко. Проте... Проте вибори стрімко наближаються", - зазначає заступниця директора Могилянської школи журналістики Діана Дуцик.

Тим часом у Київській незалежній медіа-профспілці закликали журналістів, які працюють у виданнях групи UMH, створити власну профспілку. Це, на думку членів КНМП дозволить "захистити свободу слова та умови праці навіть за нового власника". Втім колеги "захищатися" не поспішають – реакції на заклик КНМП так і не було…

Наши блоги